impact overtuigingskracht non-verbale skills

Meer impact en overtuigingskracht door non-verbale skills; je bespaart jezelf bakken vol energie! Maar liefst 93% van je boodschap breng je over door non-verbale en paraverbale[1]aspecten en slechts voor zeven procent door de woorden die je gebruikt. Het frappante is dat we ons vaak voor honderd procent storten op de inhoud van een lezing, presentatie of power point en onszelf daarmee hopeloos te kort doen.

Overtuigen en beïnvloeden

Bodylanguage, stemgebruik en taalkeuze spelen een hoofdrol in hoe mensen je zien en jouw boodschap ontvangen. Ik zie het zo vaak gebeuren; het aanpassen van de inhoud, totdat deze zogenaamd ‘perfect’ is. In de werkelijkheid doet men vaak nauwelijks iets met die inhoud, maar wel met de emotionele betekenis die het oproept. Die emotionele betekenis ontstaat vaak door de interactie naar aanleiding van een klein, minuscuul deel van de inhoud die totaal onverwacht wordt uitvergroot. Dus besteed je in de voorbereiding maar beter aandacht aan de kern van wat je wilt overbrengen en de wijze waarop je dit doet, wil je echt overtuigen en beïnvloeden.

Emotie

Even terugkomen op de emotionele betekenis die zomaar ontstaat. Wat in het dagelijks leven aan de lopende band gebeurt, is dat toehoorders direct en vanuit een impuls emotioneel reageren op wat je zegt. Ze gaan er vanuit hun eigen referentiekader met de inhoud vandoor. Daarbij zoomen ze in op één facet van wat jij te vertelt. En daar sta je dan met half lege handen en met een beetje pech de opdracht om op basis van voortschrijdend inzicht een nieuw onderzoek te doen en dito rapportage op te leveren.

Of je vraagt je af weer die weerstand vandaan komt. Wat de reden is dat er vervolgens het hele gezelschap niet meer luistert naar al het moois wat je brengt?

Dubbele voorbereiding

Natuurlijk is het belangrijk dat je de inhoud van wat je wilt brengen goed tussen de oren hebt. Belangrijk is dat je vooraf bedenkt wie je publiek is en hoe je het gaat brengen. Wat in jouw lichaamstaal helpt je? Op wat voor een aantrekkelijke manier breng je een boodschap over? Hoe zorg je ervoor dat interrupties uitblijven of geparkeerd worden?

Dit alles vraagt om een dubbele voorbereiding waarbij de nadrukt ligt op non-verbale en paraverbale aspecten. Zonder dat is het risico te groot dat je een roepende blijft in de woestijn van werk waarbij je impact kleiner blijft dan je talent en inzet.

Training & coaching

Bewustwording over hoe terrein te winnen op dit gebied, doe je het best in een training of via een coachtraject. Ombra della Terra werkt met intakes, zodat jouw casuïstiek en andere vragen deel uitmaken van het programma. Je gaat daardoor na de training of coaching direct, praktisch met de verworven inzichten aan de slag. Aandacht voor non-verbale aspecten maakt deel uit van de training Effectief communiceren.

Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact op en laat weten wanneer je bereikbaar bent.

[1]Paraverbale communicatie is een manier van communiceren die naast verbale en non-verbale communicatie bestaat. Door in de boodschap de toon van de stem, de intonatie, spreektempo, pauzes of haperingen in te lassen kan de boodschap anders gedecodeerd worden door de ontvanger.