Breinbrandstof – 4 tips voor effectief brainstormen – creativiteit ten volle toestaan kost energie en dus brandstof, maar het levert nog veel meer stof op. Om een voorbeeld van een organisatie te noemen die dit dagelijks toepast: The Walt Disney Company. Creativiteit en innovatie zijn onderdeel van veel van hun activiteiten. Het is onderdeel van hun DNA en waarden. Door de jaren heen leidde dit tot een cultuur van teamwork en samenwerking; de hele organisatie is ermee doordrengt. Ze hebben een variëteit aan forums waarop medewerkers hun ideeën  delen. Zo’n briljant idee kan ook van een afdeling financiën afkomstig zijn. Het uitgangspunt is dat iedereen waardevolle informatie heeft en moet kunnen delen!

Eureka; ik heb het!

De grondhouding bij out of the box denken, is dat echt alle input welkom is. Een favoriete manier voor zo’n sessie is een groepsbrainstorm. Deze vorm heeft behoorlijk wat potentie voor het aanboren van inspiratie, maar leidt zelden tot het verwachte ei van Colombus.

Het vraagt namelijk om de nodige voorbereiding om een omgeving te creëren die een deelname met 100% focus aan een out-of-the-box-sessie aanmoedigt. Via deze blogs geef ik je een aantal tips om de effectiviteit van zo’n sessie te verhogen.

Breinbrandstof – Tip 1

Bespreek voorafgaand aan de sessie het doel voor die dag en hoe de planning er uitziet om dit te halen. Daarbij geef je een aantal spelregels voor succesvolle brainstorming. Het is superbelangrijk dat iedereen snapt welke rol hij heeft in het proces. Ook is de wijze van communiceren een hot issue dat bij iedereen goed tussen de oren mag zitten. Vertel de deelnemers ook welke acties het creatieve proces afremmen of zelfs volledig laten stoppen. De mobieltjes stop je tijdelijk in een schoenendoos. Afkeurende acties ontmoedigen de vrije stroom aan idee-ontwikkeling. Een aantal van deze simpele spelregels kunnen een groot verschil maken. Je geeft de deelnemers tools in handen waardoor het vertrouwen groeit en daardoor ook het delen van ideeën.

Breinbrandstof – Tip 2

Geef ideeën volop de ruimte om te groeien. Hoe vaak ben je zelf deelnemer aan een sessie geweest waar de helft van de groep zich afzijdig hield? Om een sessie echt succesvol te maken, creëer je een veilige omgeving waar nieuwe ideeën beschermd worden, zodat deze zich kunnen ontwikkelen. Bij de start van de dag vertel je de communicatiespelregels. Een idee ontvang je met: ‘Ja, en …..’. Het is verboden om te zeggen: ‘Ja, maar …..’of ‘Nee, omdat ….’. Door deze werkwijze blijft iedereen aangehaakt om creatief te denken over hoe een idee kan werken in plaats van de te zoeken naar redenen waarom het waardeloos is.

Breinbrandstof – Tip 3

Moedig het stellen van vragen aan; het is de sleutel om verder te komen in het proces. Als je een groep mensen bij elkaar brengt om na te brainstormen over het verbeteren van een bestaand proces of product zijn de volgende vragen relevant. ‘Waar gaat het naartoe?’ ‘Hoe ziet het eruit?’ ‘Hoe zie jij het voor je?’

Daag de deelnemers uit om ideeën te exploreren door verder door te spitten op de waarde en de grenzen van de mogelijkheden te verkennen.

Breinbrandstof – Tip 4

Doe het met plezier of populair gezegd: have fun! Als je een inspirerende sessie wil dan haal je de deelnemers snel uit hun comfortzone. Start met een grappige warming up of ice breaker die de toon zet. Vraag de deelnemers zich casual te kleden. Werken met visualisaties en warming-up versnellen het creatieve proces. Vraag bijvoorbeeld aan een deelnemer om zijn idee te tekenen, voordat hij het uitlegt. De interactie krijgt er een boost door evenals de sfeer; relaxt werkt het best!

Hoger level 

Wil je binnen jouw organisatie  innovatie en verbetering of op een hoger level brengen? En je vindt het lastig om dit zelf vorm te geven. Neem dan contact op om eens van gedachten te wisselen over hoe effectief brainstormen te implementeren.